Ahad, 15 September 2013

Secebis kisah PART 2

Saya pernah mencuba membuat keris sendiri.Tempa sendiri,canai sendiri,walaupun tak cantik sangat tapi ok la dengan hasil tangan yang pertama.Ok,masa permulaan saya belajar pasal buat keris ni memang saya keliru,keliru pasal besi,bukan semua besi boleh dicampur untuk buat keris.Dan bukan semua besi buruk tak boleh buat keris.Masa permulaan saya belajar memang hancur saya tempa,tak melekat besi-besi tu,sehinggalah.....pada satu malam saya bermimpi didatangi tiga orang lelaki mengajar saya campur besi berlapis lapis.Ketiga tiga lelaki itu langsung tak bercakap dengan saya walau sepatah,hanya menunjukkan cara sahaja.Salah seorang lelaki hidupkan api,lagi sorang ketuk besi,lagi sorang bawa zink buruk tunjuk kat saya,saya pun cakap nak buat apa dengan zink buruk,nak buat pisau potong sayur pun tak jadi,tapi lelaki itu diam dan memotong zink itu dalam saiz 1 inci,banyak keping juga dia potong,dia lapis kan zink selang satu besi,saya rasa ada dalam 9 atau 11 lapis besi,setiap selang satu dilapis dengan zink.Kemudian mereka tempa lapisan besi tersebut menjadi seketul besi,dan mereka bentukkan menjadi bentuk kasar sebilah keris.Tapi mereka berhenti setakat itu sahaja,tetiba mereka ghaib.Saya terjaga dari tidur dengan badan berpeluh.
           Lepas lebih kurang 1 bulan saya pergi ke rumah biras saya di pasir mas kelantan,dan hari itu juga saya pergi ke rumah tukang keris disitu bertanya pasal buat keris,sebelum ni saya hanya tengok je dia buat,tak tanya pun cara nya,saya tanya dia macamana nak tempa berlapis lapis besi.Lalu dia menjawab...untuk beginner guna besi lembut sebagai gam untuk melekatkan besi,rangka basikal,zink,besi katil antara besi yang sesuai,selain agak lembut ia agak kukuh sebenarnya selain kandungan nikel dalam besi tersebut yang mencantikkan lagi pamur.Baru saya paham kenapa ketiga lelaki dalam mimpi tu tunjuk zink buruk kat saya,apa daaaa.......Dia cakap tak ramai yang tau pasal kandungan nikel dalam besi-besi tu,orang hanya ingat besi buruk tak boleh buat apa.Nikel bahan yang mengukuhkan rangka basikal,besi katil,zink. Kalau fikir logik memang betul,basikal,katil,bumbung,susah nak karat pun iya juga.Lagi satu dia cakap suhu api pun penting,kena jaga.Setakat ni saya hanya belajar secara teori sahaja dengan tukang besi tu,takde masa nak buat praktikal hehehehe.
Perhatikan pamur yang berwarna putih/chrome,tu hasil dari nikel besi buruk kaki katil asrama.

         Banyak lagi kisah saya yang saya alami,macam dongeng pun ada,mistik pun ada,kena santau,benda ghaib bagi besi,batu-orang bagi ambil je la......Sejak saya berkahwin banyak pengalaman baru saya dapat pasal keris dan kayu ni,bertambah minat.semua tu saya simpan sebagai pengajaran dan tips.Dilain masa saya akan ceritakan lagi.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan