Sabtu, 7 September 2013

Hulu tajung dalam pembikinan.


Kayu kemuning emas.Yang ni hulu tajung yang ke tiga yang saya buat sendiri.Mungkin dalam seminggu lagi siap la kot hehehehe,takde masa nak mengukir,siang kerja,ada masa baru boleh sambung,kadang-kadang malam pun kena mengukir,tu yang payah tu,silap potong susah nak repair,kena teliti.Mungkin dilain masa saya akan post kan cara-cara membuat hulu tajung,apa salahnye berkongsi serba sedikit perihal kayu dan besi ni.Biasanya hulu tajung diukir dengan motif langkasuka,namun zaman sekarang ni dah ada macam-macam motif yang ada kat hulu tajung,dah banyak variasi,ada yang motif campur-campur. Selera orang berbeza-beza,ada yang suka bermacam ragam pada sebilah keris dan hulunya.Satu yang saya tertarik pada hulu tajung ni sebab ukiran halusnya,"karekternye",dan geometrinya.Saya terfikir juga,macamana la orang zaman dulu boleh terfikir untuk menghasilkan hulu tajung ni,agak kompleks pembuatannya.Yang saya tahu tajung ni berasal dari wilayah pattani dan chenok di selatan thailand.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan