Sabtu, 12 Mac 2011

PISAU MELAPAH

Sekarang saya dalam proses menyiapkan hulu dan sarung pisau melapah,terpaksa mengambil masa yang agak lama untuk menyiapkanya,kerana terlalu sibuk dengan kerja kebelakangan ini.Mata golok ditempa dari besi spring lori.Teras nangka saya gunakan untuk hulu dan sarung. Sarung golok ini saya akan tebuk ditengah,jadi tak perlu saya potong dua dan buat alur/longkang dikedua-dua belah kayu,jadi sarung golok akan kelihatan kemas dan menjimatkan masa.Cuma memerlukan ketilitian yang tingga untuk membuat sarung tebuk ini,kerana kayu perlu ditebuk lurus dan tepat untuk mengelakkan kayu rosak.Alat untuk menebuk juga terpaksa saya buat sendiri,susah nak cari di hardware.Saya tak perlu risau tentang kekemasan sarung tebuk kerana tak perlu marata kan kayu sebelum mencantumkan nya
jika sarung dibelah 2.
5 bilah pisau/golok malapah dalam proses menyiapkan hulu dan sarung.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan