Sabtu, 12 Mac 2011

KAYU JADI BATU (FOSIL)

Berkunjung ke rumah seorang pengamal rawatan tradisional di Kampung Laut,Tumpat,yang dikenali sebagai ayah Soh.Ayah Soh adalah tok guru kepada salah seorang sahabat saya. Di rumah beliau saya sempat melihat "kayu jadi batu".Menurut cerita dari ayah soh,asalnya batu itu dijumpai oleh orang jepun yang masuk ke hutan malaysia,mungkin jepun tu ada kerja atau projek di malaysia ni.Tapi orang tempatan dapat tahu orang jepun itu nak bawa ke jepun batu tersebut,lalu orang tempatan tu pun meminta untuk membeli batu tersebut.Bagus juga tindakan orang tempatan tu,kalu tidak terlepas fosil kayu jadi batu tersebut ke jepun.Saya ada juga meminta sedikit kayu jadi batu tu,tapi malangnya tiada alat yang sesuai untuk memotong batu itu,amat keras,mungkin lain kali saya akan datang bawa alat yang sesuai.Menurut cerita orang yang berpengalaman, kayu jadi batu ini adalah fosil kayu yang terbentuk malalui proses yang lama,mungkin beribu tahun.
Batu yang besar dan tegak itu adalah kayu jadi batu,yang kecil disebelahnya juga kayu jadi batu.Kesan lubang kumbang buat lubang pada batu tersebut masih lagi jelas kelihatan .
2 biji batu ini saya tak pasti batu apa,tapi tergolong dalam kategori permata.Yang berwarna pink (sebelah kiri) dijumpai dalam laut,yang sebelah kanan dijumpai atas gunung.
Ayah soh agak terkenal di kawasanya sebagai perawat alternatif,beliau juga pernah ditemubual oleh beberapa majalah tempatan berkaitan rawatan alternatif.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan