Jumaat, 11 Mac 2011

KAYU KEMUNING

Teras kemuning.Seksa potong gune gergaji, `berperang' dengan pacat masa potong ni.
Kayu kuning tu teras pokok nangka,agak sesuai kalau setakat buat sarung golok dan pisau,Kayu nangka tak lah keras,cuma warna nya saja cantik.3 ketul kayu warna coklat tu teras kemuning.
Gua batu ni mengikut cerita penduduk Paloh agak "keras".Dikhabarkan ada penduduk tempatan jumpa/dapat sebilah keris lama dalam gua ni cara ghaib.
Cuti raya cina hari tu sempat jap masuk hutan kat gua musang cari kayu nak buat saryng badik dan keris.Masuk kat satu gua kat situ dapatlah sikit ters kemuning kuning,kayu lama,tak pasti kemuning kuning atau kemuning emas.Kebetulan hari saya masuk hutan tu pula ,masa tu la chainsaw buat hal,nak tak nak terpaksa la bawa gergaji dengan parang je masuk hutan.Pergi pun dah agak lewat,pukul 6 petang baru masuk hutan disebabkan ada beberapa masalah dan hal yang tak dielakkan.Bayangkan lah,duk kat gua dalam hutan pada waktu hampir senja,2 orang je pulak tu(dengan sepupu isteri),seram dan takut kalau ada binatang buas berhampiran situ.Kayu pulak keras,potong dengan gergaji,adoi la....lenguh tangan.Cari-cari juga kalau-kalau ada kemuning hitam,tapi tak jumpa,mungkin orang lain sudah ambil dulu berikutan ada kesan-kesan orang mengambil kayu sebelum kami.Tengah saya sedang asyik potong teras kemuning,sedar-sedar saya seorang diri je kat situ,rupa-rupanya sepupu tadi tu pergi tempat lain cari kemuning hitam,apa lagi,kecut perut juga la,takut pak belang je.Hasilnya dapat la teras kemuning sebesar peha,panjang dalam 25 inci. Itu je yang sempat saya potong kerana hari hampir maghrib,tambahan pula dalam hutan,gua semakin gelap.Yang pasti saya akan kembali ke gua tu untuk mencari lagi teras-teras kayu yang sesuai.Tengok tempatnya macam ada lagi teras-teras kayu yang baik-baik.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan