Khamis, 10 Mac 2011

BADIK PANJANG

Badik panjang ,milik kawan, panjang mata 12 inchi.Sampir dan hulu kayu kemuning,sarung saya tak pasti kayu jenis apa.
Badik ini saya buat sendiri sarung dan hulu.Hulu dan sampir teras kayu kemuning,sarung teras nangka. Panjang mata 9inchi. Badik ini sudah manjadi salah satu koleksi peribadi saya.
Badik panjang berpamor,ditempah untuk kawan dari kelantan.Saya tak pasti sama ada badik panjang dan badik rencong benda yang sama. Tempah 2 bilah ,satu dah tentu saya punya. Tapi sayang ,cuma sebilah je yang siap sarung dan hulu,sebilah lagi terpaksa buat sendiri sarung dan hulu sebab masa tak mengizinkan saya berada lama di kelantan.Walau bagaimana pun saya berpuashati dengan hasil kerja tukang besi kegemaran saya tu,saudara mazlan.Hasil kerja tangan nya teliti.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan