Isnin, 14 Oktober 2013

Secebis kisah-PART 4- Keris 9 Dzulhijjah

Sempena menyambut Aidiladha ni saya nak berkongsi cerita sedikit.Pada tahun 2011 saya ada menempah sebilah mata keris luk 9 pada hari wukuf,iaitu 9 Dzulhijjah,Sehari sebelum hari raya Aidiladha.Orang cakap keris yang ditempa pada 9 Dzulhijjah ada keistimewaan yang tersendiri,saya pun tak pasti sejauh mana kebenaran nya,saya hanya tempah dan simpan sebagai koleksi.Namun begitu saya tak nafikan sepanjang saya menyimpan keris ini memang ada beberapa kejadian misteri.

Keris berdiri disisi sarung,keseimbangan bilah keris.

Asalnya saya menempah keris ini untuk anak perempuan saya bila dia sudah besar nanti.Sekurangnya boleh juga dia mengenal senjata lama melayu,manatau zaman dia nanti susah nak cari keris.Lagi pun ada juga sedikit pemberian saya untuk dia buat kenangan bila saya sudah tiada nanti,nak wariskan harta pun saya bukan nya orang kaya hehehehehe.Beberapa kali saya beritahu isteri saya tentang niat saya nak serahkan keris ini bila dia sudah besar.Tetapi terpaksa saya batalkan niat saya itu apabila ada satu kejadian yang tak diingini terjadi.Dua malam berturut turut anak saya tak tidur lena,tak menangis tapi gelisah seakan tak lena tidur.Rupa-rupa nya ada "seseorang" yang berdiri depan anak saya,berpakaian silat serba hitam,berwajah garang (wajah manusia),muka series je lagak pendekar.Malam pertama "lelaki" itu muncul memang saya dan isteri tidak tahu dari mana datang nya 'lelaki" itu.Setelah malam kedua baru saya terfikir,itu pun setelah diberitahu oleh isteri saya. Isteri saya syak "lelaki" itu pendamping keris itu.Lalu saya pun berkata jika dia tidak mahu berdamping dengan pemilik perempuan saya akan batalkan niat saya,namun saya minta dia supaya tidak mengganggu keluarga saya jika tujuan dia elok,kalau tujuan dia tidak elok cepat-cepat la saya cari orang pandai suruh halau dia.Saya berpesan pada isteri abaikan "lelaki" itu,biarkan dia dalam keris itu,mungkin besi itu memang asalnya rumah dia sejak dari bijih besi lagi,jika dia mengganggu saya akan buang dia.Sejak saya batalkan niat saya itu,keluarga saya tidak lagi didatangi oleh "pendekar" misteri itu.Namun kadang-kadang akan kelihatan cahaya kuning seakan memancar dari aring keris itu.
Pamur bulu ayam yang tak berapa nak jadi sebab tukang keris kelam kabut nak siapkan 4 bilah mata keris dalam masa sehari,tempahan untuk hari 9 Dzulhijjah,maklumlah..setahun ada sekali je 9 Dzulhijjah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan