Sabtu, 12 Oktober 2013

Kemuning emas ada emas??


Kayu kemuning emas.

Baru-baru ini baru saya perasan,semacam ada serbuk emas dalam kayu kemuning emas ini.Semasa saya sedang meraut kayu-kayu kemuning emas ni untuk buat hulu,biji tasbih,saya ternampak ada kilauan sinar dari celah-celah habuk kayu kemuning emas ni.Jika diperhatikan betul-betul dicelah urat-urat kayu ni memang akan nampak seperti ada serbuk emas,berkilat macam emas betul,banyak,sampai jari-jari saya kelihatan berkilau-kilau,saya dah cuba ambil gambar tapi tak nampak. Cuma saya buat kesimpulan sendiri mungkin serbuk "emas" itu terhasil dari getah pokok kemuning emas ni,mengering atau terhablur atau mengeras sehingga kelihatan seperti emasMemang cantik,tapi sayang...sebab cuma boleh nampak jika diperhatikan betul-betul.Jadi tidak hairan lah kenapa kayu ini dipanggil kemuning emas.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan