Sabtu, 27 November 2010

TUKANG KERIS

Kerja-kerja menempa campuran besi,menjadikannya sebati,dan seterusnya proses membentuk keris.Pada masa ini saudara Lan sedang menempa keris 3 luk,pamor lilit ubi(maaf,tak dapat siarkan gambar sebab terpaksa balik rumah sekejap)
Raya Aidiladha yang lepas saya berkesempatan mengunjungi rumah saudara Lan,tukang besi/tukang keris di pasir mas.Beliau salah seorang tukang besi yang mahir dalam negeri kelantan selain paklah(adiguru) dan pakmud.Saudara Lan ni cukup dikenali sebagai pandai keris oleh penduduk setempat.dalam kunjungan saya ke trumah Lan baru-baru ini saya sempat merakamkan beberapa foto semasa dia sedang menempa.Beberapa jenis besi dilapiskan dan ditempa,dilipat,dibentuk hingga menjadi keris.Saya difahamkan oleh penduduk disitu,bahawa saudara Lan ni mahir dengan bermacam jenis pamor.Saudara Lan banyak menerima tempahan dari dalam dan luar negeri kelantan.

3 ulasan:

  1. salam,
    boleh tak saudara bagi alamat rumah lan tukang keris tu...
    tq...

    BalasPadam
  2. Mohon ampun dan maaf banyak2 kerana terlalu lama reply komen saudara2 ,sebab laptop saya jahanam. alamat yg tepat tukang keris tu saya takde,tp rumah dia kat kampung Manan,pasir mas kelantan,bersebelahan sekolah menengah teknik pasir mas. boleh tanya guard sekolah tu,orang kat situ semua kenal lan.

    BalasPadam