Selasa, 9 November 2010

Badik panjang-Pamor anak ular.

Badik panjang,berpamor "anak ular",amanah dari seorang sahabat untuk dijaga.Asal badik ni dari Pasir Mas ,Kelantan,itu sahaja info yang saya dapat dari pemilik asal badik ini.Berapa usia badik ini pun saya tak pasti,cuma yang saya tahu ia berusia puluhan tahun.Dah lama saya berhasrat nak cari badik panjang untuk koleksi,tak sangka kunjungan ke rumah sahabat dapat pula badik ni.Ada 3 kesemuanya,2 bilah dah diberi pada orang lain,dah rezeki saya hari tu tinggal lagi 1 bilah.Sampai kat rumah saya pun belek-belek badik ni,lihat kehalusan seni pamor pada mata badik,macamana la tukang besi tu boleh masukkan besi kat tengah-tengah mata badik ,menyerupai seekor anak ular yang sedang merayap.Memang padan lah tukang besi zaman dulu digelar "pandai besi",sebab pandai menghasilkan seni atas besi,orang barat panggil seni ni "metal art".

Tiada ulasan:

Catat Ulasan